close

Jeres responsive website er ikke nødvendigvis mobilvenligt

Siden smartphonen blev allemandseje for snart ti år siden, har brands forsøgt at give brugerne gode oplevelser på tværs af devices med responsive design og burger-menuer. Men desværre er der stor forskel på en responsivt template og et mobilevenligt website.

Jeres responsive website er ikke nødvendigvis mobilvenligt
calendar_today 5. apr. 2020
 

Mobilvenlige websites er tilpasset til mobiloplevelsen. Det giver rigtig god mening at lægge særligt fokus på mobiloplevelsen, da cirka halvdelen af jeres brugere besøger jeres website via mobilen, og Google og andre søgemaskiner primært besøger jeres website som mobilbrugere. Jeg har her samlet nogle pointer, som I bør overveje for at gøre jeres website mere mobilvenligt.

Dynamiske billedstørrelser med picture tags

Billeder er gode og giver gode brugeroplevelser, men de påvirker også load tiden på websitet. Derfor er anbefalingen ikke bare at skalere billeder op eller ned afhængig af skærmstørrelse. I stedet bør man udnytte de muligheder for at loade billeder, der passer til skærmen.

Med <picture> tags (eller lignende metode) kan man tilbyde flere billedstørrelser, og så vil browseren vælge det billede, der passer bedst. Det sikrer både, at man undgår at loade unødigt store billeder, og samtidig sikrer det, at billederne ser ordentlige ud på tværs af devices. De flere CMS understøtter automatisk generering flere billedstørrelser, så det er rimelig nemt at implementere dynamiske billeder.

Undlad at placere menuen i toppen

Typisk ligger menuen i toppen på desktop-versionen, så det er naturligt også at placere den her på mobil-versionen.

Problemet er bare, at det ikke virker. Brugerne kan ikke nå den øverste del af skærmen i de fleste tilfælde. Derfor vil de hurtigere forlade websitet, end hvis navigationen passede bedre til brugssituationen.

Placér i stedet menuen i bunden af skærmen eller midt på skærmen, hvor mobilbrugerne rent faktisk kan nå menuen.

Hold formularer så korte som muligt

Når I opretter formularer på websitet, giver I også brugerne muligheder. Undgå at give dem for mange muligheder, når de rent faktisk gerne vil i kontakt med jer. Hold fomularer så kort som muligt – I kan altid indsamle yderligere information om brugeren senere. Det er særlig vigtigt, når der er tale om brugere på mobilen. De er nemlig som regel lidt mere utålmodige.

Bonus tip: I stedet for at vise, hvilke felter, der er påkrævet, prøv at teste, hvad det gør ved konverteringsraten, hvis I viser, hvilke felter, der er valgfri at udfylde. Forskning viser, at dette generelt har en højere konverteringsrate, og det er en forholdsvis let ting at A/B teste.

Med ovenstående råd håber jeg, at I er klar til at forbedre mobiloplevelsen og rent faktisk gøre jeres responsive website mobilvenligt – Hvis I da ikke allerede har gjort det.

 

Relaterede indlæg

Den oversete a/b splittest
Den oversete a/b splittest
Beregn statistisk signifikans af dine a/b tests
Beregn statistisk signifikans af dine a/b tests
Du behøver ikke være kedelig, fordi du sælger B2B
Du behøver ikke være kedelig, fordi du sælger B2B

 

Beregn statistisk signifikans af dine a/b tests

6 lavthængende frugter til at øge konverteringsraten

Beregn POAS – Profit On Ad Spend

Den oversete a/b splittest

 
close
Inden du læser videre...

Websitet anvender cookies til at sikre den bedste brugeroplevlse og til anonymiseret statistik. Vil du give samtykke til, at der bliver sat cookies til det formål?

Acceptér
Afvis

Læs mere om Privatlivsindstillinger her