close

Den oversete a/b splittest

A/B splittest er en teknik til at få flere konverteringer på websitet, men mange overser en af de mest oplagte A/B splittests. Ved at A/B splitteste jeres cookiebanner kan I øge mængden af data, som I kan aktivere hos brugerne på websitet.

Den oversete a/b splittest
calendar_today 20. apr. 2020
 

Efter GDPR blev ratificeret d. 25. maj 2018, er det et krav, at brugeren skal afgive aktivt samtykke. Det betyder, at flere og flere websites nu har bannere, pop-vinduer osv., hvor brugeren kan afgive samtykke. Virksomhederne har naturligvis interesse i, at så mange brugere som muligt afgiver samtykke, så de enten kan ramme flere med med digital marketing eller glæde sig over besøgstallene i Google Analytics.

Alligevel er det de færreste websites, som rent faktisk A/B tester varianter af bannerne for at øge graden af samtykker blandt brugerne. I stedet implementerer man bare den tekst, som det juridiske team har godkendt. Og ikke overraskende ser mange websites et fald i besøgstallene (for I tracker jo ikke uden samtykke!) på 25% eller mere efter at have implementeret Cooiebot eller et af de mange andre tools.

Se samtykket som en mikro-konvertering

Hvis man betragter samtykket som en mikro-konvertering på websitet og overfører nogle af de klassiske greb inden for A/B splittesten og konverteringsoptimering, er der rent faktisk mulighed for at øge graden af samtykke.

Når I måler på samtykker som en mikro-konverting, giver det også mening at se på forskellen mellem brugere, der afgiver samtykke, og brugere, der afviser samtykke. På den måde kan I udregne en samtykke-grad. Det er et interessant tal at følge sideløbende med, at man A/B splittester cookiebanneret.

Tænk altid på, hvordan I giver brugeren værdi. En formulering som Vi anvender cookies til digital markedsføring og anonym tracking giver mig som bruger ingen værdi. Tværtimod har jeg svært ved at gennemskue, hvad det betyder. I bedste fald er jeg ligeglad og klikker bare Accepter. I værste fald forlader jeg websitet til fordel for en af konkurrenterne.

Ved at vikle overskriften anderledes til fx Vil du have den bedste oplevelse på websitet? er der fokus på brugeren og værdi. Det er klart, at der er nogle krav til, hvilke informationer, der skal være i jeres banner, men hvis I altid har fokus på brugeren, vil det have en positiv effekt.

Tag forretningen i hånden

Jura har ansvar for jura, og kender ofte ikke meget til kommunikation og marketing. Derfor vil I begge have fordel af at samarbejde og i fællesskab lav fx 3 varianter af overskriften og 3 varianter af brødteksten. Husk på at det er et krav ift GDPR med informeret samtykke, men det er ikke et krav, at samtykketeksten skal være kedelig og indefra og ud.

Det giver jer hurtigt en håndfuld varianter af cookiebanneret, som I kan teste. Gør det til en vane altid at teste ikke bare overskrift og brødtekst, men også placering og look-and-feel. Det kan sagtens være, at I ikke får positive resultater eller ikke kan se en forskel, men betragt det som en læring om jeres brugere.

Kom i gang med at teste i dag

Der findes en række værktøjer, som gør det let at komme i gang med teste allerede i dag. I kan enten bruge Google Optimize, som er gratis, eller Visual Website Optimizer eller Optimizely, som begge tilbyder en måneds gratis prøve.

Happy Optimizing!

 

Relaterede indlæg

Beregn POAS – Profit On Ad Spend
Beregn POAS – Profit On Ad Spend
Beregn POAS – Profit On Ad Spend
Jeres responsive website er ikke nødvendigvis mobilvenligt
Beregn statistisk signifikans af dine a/b tests
Beregn statistisk signifikans af dine a/b tests

 

Beregn statistisk signifikans af dine a/b tests

6 lavthængende frugter til at øge konverteringsraten

Beregn POAS – Profit On Ad Spend

Jeres responsive website er ikke nødvendigvis mobilvenligt

 
close
Inden du læser videre...

Websitet anvender cookies til at sikre den bedste brugeroplevlse og til anonymiseret statistik. Vil du give samtykke til, at der bliver sat cookies til det formål?

Acceptér
Afvis

Læs mere om Privatlivsindstillinger her