close

Beregn POAS – Profit On Ad Spend

Profit On Ad Spend er et nøgletal, der kigger på afkast af marketingbudget i form af profit frem for omsætning. Prøv beregneren for at, hvordan jeres digitale forretningen klarer sig.

Beregn POAS – Profit On Ad Spend
calendar_today 9. mar. 2021
 

De fleste, der arbejder med digital markedsføring, kender til ROAS. Det er et udbredt nøgletal at følge i forhold til at vurdere kampagnernes effekt. Men det er ikke alle, der kender POAS (Profit On Ad Spend). POAS er et tal, der viser den profit, som markedsføringen generer.

Return On Ad Spend har i mange år været en vigtig KPI for mange ecommerce websites. Det skyldes formentlig, at det er en relativt let KPI at udregne og at data har været let tilrådighed (kommer standard med fx Google Ads). Desværre viser Return on Ad Spend kun en del af billedet, og det er ikke hensigtsmæssigt at styre sin digitale forretning efter en KPI, der kun viser den halve sandhed.

Jeres ecommerce forretning lever af profit – ikke af omsætning. Derfor det mening at anvende Profit som den vigtigste KPI, når I skal vurdere jeres digital indsatser.

 

Der er forskel på ROAS og POAS, men begge siger noget om, hvor godt jeres kampagner performer. Man kan sige, at ROAS viser toplinjen, men POAS viser bundlinjen. Derfor er Profit On Ad Spend ret beset også mere interessant at følge end Return on Ad Spend.

Du udregner de to tal således:

ROAS = Omsætning / Omkostninger

POAS = Avance – Omkostninger / Omkostninger

Lad os som eksempel sige, at du investerer 1000 kr. i markedsføring, som giver en omsætning på 6000 kr.

Det giver en ROAS på 600%: 6000 kr. omsætning / 1000 kr. omkostninger.

Lad os sige, at du har en avance på 50% af dine produkter. Det vil sige, at når du sælger et produkt til 100 kr. , så tjener på 50 kr. i profit.

I eksemplet vil din profit være 2000 kr.: (6000 kr. x 50%) – 1000 kr. omkostninger

Det vil give en POAS på 200%: 2000 kr. profit / 1000 kr. omkostninger.

 

Prøv beregneren for at se, hvordan jeres tal ser ud. Du skal indtaste 3 nøgletal fra jeres digital forretning:

Beregn ROAS og POAS

Marketing Spend: Hvor meget bruger I på markedsføring.
Omsætning: Hvad omsætter I for.
Avance: Hvad er jeres gennemsnitlige avance på jeres produkter.




Profit On Ad Spend
Return On Ad Spend

Derfor skal du arbejde med profit i stedet for omsætning

Det vigtigt, at man også holder øje med profit, når man skal vurdere og optimere sine digitale kampagner. Det kan vise sig, at der er kampagner, som har en god ROAS, men som viser sig ikke at give profit. Dermed kan man reelt miste penge på de kampagner.

Der kan selvfølgelig godt være scenarier, hvor man kan accepetere ikke at tjene penge i en periode på at få nye kunder ind. Det kan være, at man har behov for at øge kundebasen for så at have mulighed for at opsælge, når de er kommet ombord, eller at Customer Lifetime Value er høj nok.

Hvad er en god POAS?

Alt er relativt, så det er svært at svare på, hvad POAS skal være, før det er godt. Man kan sige, at så længe POAS er over 100%, tjener I penge på markedsføringen. Og en god måde at optimere på vil være at reducere omkostningerne. Det kan gøre med mere relevant markedsføring, så man ikke brænder budget af på kliks, som alligevel ikke konverterer.

Mange webshops vil dog være nogenlunde tilfredse med en POAS, der ligger et sted mellem 150%-300%. Så hvis I har brug for et pejlemærke, så ville jeg tage udgangspunkt i det.

Det er langt fra alle ecommerce websites i dag, der tracker profit. De fleste tracker omsætning (revenue), fordi det er et tal, der kommer med Googles standard ecommerce rapporter. Derfor er det også mere eller mindre standarden for, hvordan man rapporterer på performance. Jeg har skrevet en guide til, hvordan du også kan tracke profit. Du kan læse indlægget her.

 

Relaterede indlæg

6 lavthængende frugter til at øge konverteringsraten
6 lavthængende frugter til at øge konverteringsraten
6 lavthængende frugter til at øge konverteringsraten
Den oversete a/b splittest
Beregn statistisk signifikans af dine a/b tests
Beregn statistisk signifikans af dine a/b tests

 

Beregn statistisk signifikans af dine a/b tests

6 lavthængende frugter til at øge konverteringsraten

Den oversete a/b splittest

Jeres responsive website er ikke nødvendigvis mobilvenligt

 
close
Inden du læser videre...

Websitet anvender cookies til at sikre den bedste brugeroplevlse og til anonymiseret statistik. Vil du give samtykke til, at der bliver sat cookies til det formål?

Acceptér
Afvis

Læs mere om Privatlivsindstillinger her