close

Bliv klogere på Facebook Conversion API

Facebook Conversion API giver dig mere præcise engagement data via server side tracking

Bliv klogere på Facebook Conversion API
calendar_today 28. nov. 2022
 

Hvad er Facebook Conversion Api?

De fleste, som har arbejdet med digital marketing kender til Facebook pixel. Det er den lille stumpe kode, som man implemterer, så man kan følge brugernes adfærd og optimere sine Facebook kampagner. De seneste år er denne form for tracking kommet under pres. Ikke kun på grund af GDPR, men også Adblockere and tekniske opdateringer i browserne gør det i dag langt mere besværligt at tracke brugerne via Facebook pixelen.

Det ved Facebook også, så derfor har de introduceret Facebook Conversion API, som er server side tracking med Facebook. Når du implementerer Conversion API, sendes data direkte fra serveren til Facebook. Det gør, at fx Adblockere ikke kan blokere datastrømmen, hvilket giver bedre mulighed for fx retargeting og look-alike audiences.

Apples iOs opdateringer driller stadig

Der har været et våbenkapløb mellem tech giganterne med Apple på den ene side, der gerne vil beskytte sine brugere (så de selv kan sælge annoncer) og Facebook på den anden i side. Et af de tiltag, som Apple har gjort i deres seneste iOs (styresystemet til i iPhone osv.) er, at give muligheden for ikke at blive tracket, når de browser rundt på nettet med deres iPhone. Og det vil Conversion API ikke kunne ændre desværre.

Som modsvar på det, har Facebook introduceret Aggregated Events Measurement protokolen. Det er et forsøg på at opsamle så meget data på trods af de mange privacy-opdateringer. Det betyder i praksis, at man kan opsamle aggregerede data på den seneste annonce, som brugeren klikkede på, men ikke efter konvertering eller køb.

Det kan virke som en begrænsning, og det er det også, men det skal også ses i lyset af, at alternativet er slet ikke at have noget data.

Hvad gør Conversion API?

Som navnet antyder, er formålet at tracke konverteringer. Det vil sige Purchase og Lead events i Facebook. Som udgangspunkt kan Conversion API godt erstatte din nuværende Facebook pixel, men der kan også væe grunde til at bevare nogle events, der bliver sat med den traditionelle Facebook pixel. Det er afhænger af det enkelte website og business case.

Facebook gætter sig frem

Facebook forsøger at knytte bestemte handlinger til en bestemt bruger (så vi kan vise et andet banner, når brugeren fx har gennemført et køb). Traditionelt anvedes cookies til dette. Men når vi kigger mod en fremtid uden tredjepart cookies, er Facebook nødt til at gætte sig frem til den enkelte brugere. Der anvender de fx navn, email, browser fingerprinting, ip-adresse, geo location osv. Det fungerer rimelig godt, men vil aldrig være 100% korrekt.

Facebook Conversion API implementeres på serveren, typisk via Server Side Tagmanager. Hvis I allerede har sat server side tracking op, vil det ikke være en større omgang også at sætte Conversion API op. Selvom det ikke er den perfekte løsning, er det det tætteste, som I kommer på at kunne tracke brugerene præcist med Facebook.

 

Relaterede indlæg

Kom i gang med account based marketing
Kom i gang med account based marketing
Kom i gang med account based marketing
Skal vi ikke snart lægge begrebet seo-tekster i graven?
Sæt bedre KPIer for jeres digitale aktiviteter
Sæt bedre KPIer for jeres digitale aktiviteter

 

 
 
close
Inden du læser videre...

Websitet anvender cookies til at sikre den bedste brugeroplevlse og til anonymiseret statistik. Vil du give samtykke til, at der bliver sat cookies til det formål?

Acceptér
Afvis

Læs mere om Privatlivsindstillinger her