Websitet og jeres digitale kanaler kræver konstant opmærksomhed for ikke at sande til. Når man får nyt website i virksomheden, er abejdet ikke afsluttet med go-live. Det er her, arbejdet for alvor starter.
De sidste 3 år har været ret betydningsfulde for digitale marketeers. I 2018 trådte GDPR i kraft efter at have annonceret to år tidligere, i 2020 annoncerede Google Core Web Vitals, som er en større opdatering til søgealgoritmen med fokus på den gode brugeroplevelse som ranking-faktor i Google søgeresultater, og i 2021 annocerede Apple, at det med iOS 15 opdateringen vil kræve eksplicit samtykke fra brugeren, før emails (fra fx jeres nyhedsbrev) vil kunne trackes som læst.
De tre annonceringer understreger vigtigheden af, at arbejdet med websitet og de digitale kanler ikke er færdigt, bare fordi websitet gik i luften. Websitet er ikke et fire-and-forget projekt. Ofte sker det, at et nyt website hører ind under IT afdelingen, som hurtigt er videre til næste projekt, når projektet er overleveret. Og hvis det også forholder sig sådan hos jer, bør I nok gentænke jeres digitale strategi.
De fleste, der arbejder med digitale værktøjer har hørt om GDPR (selvom GDPR ikke er begrænset til digitale værktøjer). GDPR indeholder en række stramninger til, hvordan virksomheder må indsamle og behandle brugernes data. Et centralt krav i GDPR er, at dataopsamling kun sker med frivilligt og informeret samtykke fra brugeren.
Mange forveksler GDPR med cookieloven, men de to har som sådan ikke noget direkte med hinanden at gøre. Man kan sagtens opsamle data på en bruger uden at sætte cookies. Alligevel lader det til, at det største resultat af GDPR er de mange cookie-bannere, som mange virksomheder har haft travlt med at få på websitet. Hvor mange virksomheder, der så har indgået en databehandler aftale med Google (et andet centralt krav ift GDPR), når Google Analytics opsamler data i Danmark, sender det til USA og potentielt deler kundernes data med konkurrenten, lader stå hen i det uvisse.
Hvis du ikke kan stå inde for, hvordan Googles økosystem fungerer, skal man se sig om efter andre analytics-værktøjer. Det gælder som sådan hele marketing tech stack. Nogle af de mest gængse faldgrubber er listet nedenfor. Hvis ikke du kan svare ja til alle sammen, bør I gå jeres setup efter i sømmene.
Den gode brugeroplevelse – og dermed hastigheden på websitet – har altid været vigtig. Både for SEO og for konverteringsraterne, men Google har med deres Core Web Vitals opdatering slået vigtigheden fast. Core Web Vitals er en tilføjelse til Googles søgealgoritme, som består af:
For at score godt på de to første målepunkter, bør man følge de gængse råd om hastighedsoptimering: Reducer billeder og ressourcer mest muligt, komprimér alle ressourcer, lazy load de ressourcer, der ligger under folden. Cumulative Layout Shift kan være mere tricky. Hvis I har elementer (bannere, pop-ups osv.), der loader asynkront og som bliver indlejret på siden, kan der er være issues. Hvis den container, som fx banneret ikke er defineret i den endelige størrelse, vil I blive ramt på CLS.
Kilde: https://requestmetrics.com/web-performance/cumulative-layout-shift
Til september 2021 lancerer Apple iOS 15, og det kommer til at have stor impact på dig, der anvender email-marketing. IOS er det styresystem, som både Apples telefoner og computere anvender. Med den nye iOS-opdatering, vil Apple blokere tracking, om brugeren har læst email – fx fra jeres nyhedsbrev eller automation flows – indtil brugeren giver eksplicit samtykke til tracking. Samtidig anonymiseres brugerens ip-adresse, hvilket gør geo-lokationen mindre præcis. Samtykket gives, når brugeren aktivt slår tracking til under indstillingerne på brugerens device, så det må formodes at kun et begrænset antal brugere aktivt vil gå ind og slå det til. I Danmark har cirka halvdelen af os en Apple telefon.
Det betyder så, at åbningsraterne ikke bliver en valid KPI længere. Så hvis I bruger åbningsraten som KPI eller trigger i et automation-flow, er I nødt til at tænke i nye baner. Man kan måske endda diskutere, om ikke åbningsraten er mere vanity metric end KPI, men med iOS 15 vil det under alle omstændigheder ikke længere give mening at bruge åbningsraten som KPI for jeres email-marketing. Automation-flows skal også tilpasses. I stedet bør I tage udgangspunkt i de brugere, der klikkede (eller ikke klikkede).
Det er svært at spå, især om fremtiden. Forhåbentlig får flere virksomheder øjnene op for vigtigheden af, at det kræver kontinuerligt arbejde at sikre en stærk digital tilstedeværelse og en velsmurt salgsmaskine.