Det er vigtigt, at du rammer målgruppen med dine budskaber på websitet. Prøv lixberegner for at se, om du bruger de rette keywords og skriver let forståeligt.
Mange mennesker har travlt, og det betyder, at der er én ting, vi godt kunne bruge mere af. Og det er tid. Og når tiden er knap, er vi nødt til at prioritere og filtrere de mange budskaber, som vi dagligt bliver eksponeret for. Derfor betyder læsbarheden på jeres website noget i forhold, hvordan kunderne opfatter jeres budskaber. Hvis teksterne er for svære at læse eller sproget for kringlet, vil brugerne simpelthen stå af.
Målrettet arbejde med keywords i content-arbejdet er ikke kun godt for at skabe relevans for dine kunder. Optimerer og strukturerer I indholdet på websitet efter de rigtige ord, øger I chancen for at en potentiel kunde finder frem til dit website frem for din konkurrents. Derfor kan du her prøve lix-beregneren for at se, hvordan indholdet på jeres website scorer.
Der er mange eksempler på tekster, der er svære at læse. Juridiske og akademiske tekster anvender ofte kancelisprog med et højt lixtal. Det er et problem både fordi, det gør teksterne svære at læse, men også særligt fordi at brugerne er utålmodige, når de læser tekster på nettet. Og jo sværere en tekst er at læse, desto længere tid tager det. Derfor er det næsten altid bedst at skrive let, enkelt og klart.
Hvis lixtallet er over 44, er teksten svær at læse. Som udgangspunkt bør I sigte efter et lixtal, der ligger omkring 30. Så vil teksten være nogenlunde let at læse for den almindelige bruger. Teksten på siden her har i øvrigt et lixtal på 34.
I 00’erne handlede SEO om, at man skulle bruge de keywords, som man gerne vil ranke på, ofte i teksterne på websitet. Det gav ofte nogle unaturlige tekster, som havde mere fokus på tilfredsstille Googles algoritmer, fremfor at fokusere på brugeren. Det blev ændret med Googles Hummingbird opdatering tilbage i 2013. Opdateringen introducerede semantisk forståelse i Google søgealgoritme. Det betød også, at websites, der anvendte key word stuffing (gentage keywords unaturligt mange gange i en tekst), blev straffet.
Læsbarhedsindex er en beregning, der siger noget om, hvor let en tekst er at læse.
Læsbarheden udregnes med denne formel: Lix-tal = (Antal ord / Antal sætninger) + (Lange ord * 100 / Antal ord)
Lix-tallet kan inddeles i kategorier. Tekstens læsbarehed skal helst matche jeres målgruppe.
Googles algoritmer har nu en langt bedre forståelse mellem søgeord og tekst, fremfor kun at matche søgeord ud fra indhold. Og derfor giver det mindre mening at tale om keyword density. Keyword density er en beregning af antallet af gange, et bestemt keyword går igen i en tekst. Hvis en tekst på 100 ord nævner et keyword 5 gange, vil keyword denisteten være 5%.
For at opnå succes hos Googles organiske søgeresultater skal man i dag tænke mere i content clusters fremfor keyword density. Topic clusters er en måde at organisere indholdet på jeres hjemmeside således en gruppe af landingssider, hvis indhold har det samme overordnede emne.
Ideen med at samle indholdet i topic clusters er at sikre, at I får dækket et det overordnede emne både bredt og dybt nok. Det skaber autoritet i Googles øjne, hvis I har ti sider, der beskriver forskellige underemner af det overordnede emne.
Hvis I sælger løbesko i webshoppen, skal I selvfølgelig have en optimeret side til keywordet “Løbesko”. Det bliver jeres “pillar page” i content clusteret. Men det skabe autoritet hos Google, hvis I så også opretter undersider til landingsiden om Løbesko, der handler om fx “Løbesko til marathon”, “løbesko til nybegyndere”, “Undgå skader med de rette løbesko”, “hvor længe holder et par løbesko”. Med eksemplet her er emnet i alle tilfælde “Løbesko”, men hver side afdækker forskellige underemner.
Lix er en forkortelse for læsbarhedsindex, og det er en beregning, der siger noget om, hvor let en tekst er at læse. Og det siger igen noget om, hvor brugervenlig teksten er. Hvis en tekst har et højt lix-tal, vil det være svært for nogen brugere at læse og forstå teksten. En tekst vil opnå et højt lixtal ved fx at bruge mange lange ord, kancelisprog eller indskudte sætninger.
Lix-beregneren udregner både lix-tal, som siger noget om læsbarheden af teksten, og de mest hyppige keywords i siden. For at finde de meste hyppige keywords filtrerer jeg en række stop-ord fra. Stop-ord er de mest almindeligt brugte ord som sjædent er SEO-mæssigt interessante keywords. Det kunne fx være adverbier (biord) eller adjektiver (tillægsord).
Da jeg anvender danske stop-ord, virker værktøjet bedst med danske hjemmesider.
Lix beregneren fungerer ved, at jeg trækker sidens tekst ud fra kildekoden. Nogle hjemmesider er bygget på en måde, så teksten ikke er synlig i kildekoden, men renderes, når brugeren besøger siden. Derfor kan der være sider, hvor LIX beregner ikke kan læse sidens tekst.
Lixtal er en beregning, der siger noget overordnet om en tekst. Men der er flere begrænsninger, så I skal ikke bruge det som den eneste rettesnor i jeres tekster. En af begrænsningerne i udregningen af lixtal er, at alle lange ord (over seks bogstaver) bliver betragtet som lige svære. Det vil sige, at i følge lixtal er det lige svært at læse fx nummerpladegenkenddelseskameraer og ostemad. De fleste vil nok have lettere ved at læse sidstnævnte.
De fleste brugere har let ved at læse en tekst med et lavt lixtal. Men lix-beregningen tager ikke højde for, om sætningen er bygget op, så den er letlæslig. Hvis der fx er mange indskudte sætninger eller knudret sammensætning, kan en sætning være svær at læse, men stadig have et lavt lixtal. Fx er dette en sætning med lavt lixtal: At der skal findes en løsning, er min klare opfattelse. Men det er selvfølgelig lettere at læse, hvis man bytter om, så sætningen hedder: Det er min klare opfattelse, at der skal findes en løsning.
Så brug jeres sunde fornuft (eller spørg brugerne), når I skal vurdere, om jeres tekster rammer målgruppen.