Marketing automation er et effektivt værktøj til at ramme brugerne med relevante budskaber. Desværre begår mange virksomheder de samme fejl.
Emailen er en af de klassiske digitale marketing kanaler, som rigtig mange virksomheder benytter sig af. Og af god grund. Det er inbound salg, når det er bedst, og med marketing automation kan I nemmere skabe et skalerbart setup, der rammer brugerne med relevante budskaber.
Den første email blev sendt i 1971, hvilket var 20 år før verden så den første hjemmeside. Der er sket meget siden da – både med emailen og hjemmesiderne. På papiret er marketing automation lige at gå til. Sæt nogle flows op, så brugerne modtager emails baseret på deres adfærd. Desværre er det ikke altid så let, og rigtig mange virksomheder begår de samme fejl med marketing automation.
Marketing automation er den nye sort. Det er en smart måde at lave et skalerbart inbound marketing setup, der rammer brugerne med relevante budskaber. Helt lavpraktisk fungerer marketing automation ved at man definerer en handling, som trigger en række emails, som sendes. Det kunne være, at brugeren gennemfører et køb, tilmelder sig et event eller andet.
Når en bruger tilmelder sig jeres nyhedsbrev, er det et købssignal. I har fanget brugerens interesse. Men det betyder ikke nødvendigvis, at brugeren er klar til at købe jeres produkter. Det tager ofte tid for brugeren at vælge brand/leverandør etc. Og det skal I have respekt for. Det er vigtigt, at I derfor lægger ekstra kræfter i at lave et godt velkomst-flow. Brugerne kender jer formentlig ikke, og de følger formentlig også med hos jeres konkurrenter, mens de gør deres research.
Et godt velkomst flow skal forklare, hvad jeres brand kan, som brugerne ikke kan få (lige så godt) hos konkurrenterne. Det er okay at tale om sine produkter, men fokus skal være på, hvilken værdi I skaber, og hvad der gør jer til et bedre valg end konkurrenterne. Alt for mange virksomheder har for travlt med at tale om features og specifikationer. Brugerne er ofte ligeglade. De har et problem, som de skal have hjælp til at løse.
Det simpleste segment, som I burde have, når I sender emails ud, er kunder vs. ikke-kunder. Der er stor forskel på. hvordan I skal kommunikere til de to segmenter. Eksisterende kunder har allerede valgt jer. Derfor skal I have fokus på, hvorfor kunden skal forblive kunde. Ikke-kunder er i gang med at researche, og har endnu ikke truffet et valg. Fokus her skal ikke være på at sælge, men at være top-of-mind og forklare, hvorfor jeres brand er den bedste løsning for brugerens problem.
Desværre er det langt fra alle virksomheder, der er i stand til at lave så simpel en segmentering. Det som sådan ikke en fejl, men skyldes datasiloer. Email-listen er i ét system, og salgsdata er i et andet. Og de to taler ikke sammen. Få styr på jeres tech stack, så de forskellige systemer taler sammen. Det er relativt let at tagge jeres mailing liste med kunde vs. ikke-kunde. Det vil gøre jer mere relevante i brugerens øjene.
Der ligger et stort arbejde i at lave et marketing automation flow, der virker. Det skal være relevant, man skal ramme brugeren på det rigtige tidspunkt, man skal ikke være for pushy, ikke for kedelige osv. Så I har god grund til at give en high five, når I har fået lavet et godt automation flow.
En af de største fejl, som I kan gøre herfra er dog at læne jer tilbage. For når I slipper tøjlerne, sander maskineriet til. Det er vigtigt, at I fortsat bliver ved med at teste og optimere. Ikke bare de klassiske a/b split test med at teste forkellige subject lines (det skal I dog også gøre), men også giver både flow og content et serviceeftersyn engang i mellem. Er der kommer nyt, relevant content på websitet, som målgruppen kunne være interesseret i? Har I lanceret nye produkter, som ikke var på markedet, da I satte flowet op? Listen er lang, og det kræver fortsat arbejde med jeres flows, selvom I har launchet. Det er faktisk her, det egentlige arbejde begynder.
Hold godt øje med jeres marketing automation flows. De har potentiale til at blive en af de vigtigste kanaler i jeres marketing mix. Hvis du undgår de tre klassiske fejl, er I godt på vej. Uanset branche har kunderne et valg mellem brands. Så det er vigtigt, at I gør jer umage. Ellers går kunderne over til konkurrenten.