Det er ikke nemt at sætte KPIer. Bliv lidt klogere på, hvad du kan gøre for at blive bedre.
At fastsætte og anvende effektive Key Performance Indicators (KPI’er) er afgørende for enhver virksomheds succes. KPI’er giver et klart mål og retning, og de hjælper med at måle præstationen og fremskridt mod virksomhedens mål. Men det kan være en udfordring at identificere de rigtige KPI’er og implementere dem på en måde, der skaber reel værdi og forbedring.
Typisk går det skævt, når der ikke er intern alignment af strategi og overordnet mål. Hvis man i Marketing teamet sigter efter at generere så mange leads som muligt, men man i Salgsteamet ikke har ressourcer til flere Leads lige nu, er der et mismatch i strategi og overordnet målsætning.
Det er også ofte, at virksomhederne har et for snævert fokus på historisk performance (hvad solgte vi for sidste år vs. indeværende år). Der er selvfølgelig interessant at rapportere på, men det er lige så interessant at sætte tallene i kontekst, så man bedre kan forklare resultaterne. Med andre ord skal man have fokus på både Leading og Lagging KPI’er.
Leading KPI’er er præstationsmål, der giver indsigt i fremtidige resultater. Disse KPI’er er normalt forbundet med aktiviteter og handlinger, der er afgørende for at opnå succes. De hjælper med at identificere tendenser, forudsige mulige resultater og justere strategien i overensstemmelse hermed. Eksempler på leading KPI’er inkluderer konverteringsrater, antallet af leads genereret, brugerengagement på sociale medieplatforme osv.
Lagging KPI’er er mål, der går på resultaterne af tidligere handlinger eller aktiviteter. Disse KPI’er hjælper med at evaluere virksomhedens overordnede præstation og identificere, om de tidligere beslutninger og handlinger har ført til succes. Eksempler på lagging KPI’er inkluderer omsætning, nettoindtjening, kundetilfredshedsscore osv.
Desværre begår mange virksomheder den fejl at kun fokusere på lagging KPI’er, hvilket kan have negative konsekvenser. Lagging KPI’er giver kun indsigt i tidligere resultater og præstation. Det er altså en mere reaktiv end proaktiv tilgang til KPIer. Hvis en organisation er for reaktiv i kampagnestyringen og andre digitale aktiviterer, vil man først opdage eventuelle problemer, før det er for sent at rette op på.
De fleste virksomheder har nok data. Faktisk i nogle tilfælde så meget data, at det er svært at få et overblik og vide, hvor man skal sætte ind. En simpel måde er at sætte KPI’er ud fra en generisk brugerrejse: Awareness, Engagement, Conversion.
Formålet med KPI’er er at rapportere på de vigtigste tal. Sørg derfor for at holde antallet at tal, I rapporterer på til et minimum. 3-4 KPIer i hver fase, hvor I både har Leading og Lagging KPIer med burde give en god indikation for, hvordan det går. Nedenfor er et forslag til i alt 10 KPIer, som de fleste virksomheder med fordel kunne rapportere på og optimere ud fra.
Forslag til KPI’er til Awareness fasen:
Forslag til KPI’er til Engagement fasen:
Forslag til KPI’er til Conversion fasen:
Ved at tage aktivt del i processen med at fastsætte og anvende effektive KPI’er kan virksomheder skabe en mere fokuseret og præstationsorienteret kultur. Dette vil give mulighed for bedre beslutninger, forbedret præstation og konkurrencemæssig fordel. Så det er bare om at komme i gang med at sætte bedre KPI’er.