close

Topic Clustering med AI vil gøre internettet mere kedeligt

Inden længe vil vi se meget mere AI genereret indhold på nettet. Det bliver formentlig en kedelig affære.

Topic Clustering med AI vil gøre internettet mere kedeligt
calendar_today 11. mar. 2023
 

Traditionelt set har SEO fokuseret på at optimere enkelte sider på et website med nøgleord og metadata for at opnå højere placeringer i søgeresultaterne. Men i takt med at søgemaskinerne har udviklet sig, er der kommet mere fokus på at forstå brugerens intention og leverer mere sammenhængende og relevant indhold.

Topic clustering er en metode til at organisere indhold på tværs af et website og gøre det nemmere for søgemaskinerne at forstå, hvordan de forskellige emner på en hjemmeside hænger sammen. Dette gør det muligt for søgemaskinerne at levere mere sammenhængende søgeresultater, som er mere relevante for brugerne.

Med Chat GPT er AI blevet en hyldevare. Med ganske få linjers kode, kan man nu aktivere verdens med avancerede teknologi. Man kan let få Chat GPT til at skrive 50 long tail seo artikler om underemner inden for et givet emne – og dermed er abejdet med at opbygge Topic Clusters gået fra at være en opgave, som tog dage til at nu tage sekunder.

Men internettet har ikke brug for mere indhold. Det har brug for mindre støj og mere kvalitet.

Chat GPT kan true Googles troværdighed og forretning

Chat GPT er rimelig god til at skrive og vil kun blive bedre. Derfor er det relative let at få den til at skrive en seo-tekst, som mere eller mindre kan lægges på nettet.

Google siger, der er opmærksomme på problemet, og vil slå ned på websites, der producerer AI genereret indhold med det formål at tilfredsstille Googles algoritmer. Men det bliver både dyrt og svært for Google. Chat GPT har fx allerede lavet en algoritme, der kan vurdere, om en tekst er skrevet af et menneske eller en AI. Dermed bliver det markant sværere for Google automatisk at fange AI genereret skrevet til algoritmerne frem for brugerne. Det kan de fx løse ved at tjekke sider manuelt. Men det er en dyr og langsommelig opgave. Med andre ord får Google svært ved at fange al støj (lad os bare kalde indhold, der er skrevet af maskiner til maskiner med det formål at ranke på udvalgte søgeord for støj), og dermed er Googles troværdighed truet.

Hvorfor er det et problem?

For at forstå problemet, må man først forstå, hvad en AI kan ift sprog og tekstproduktion. Dybest set er det blot matematik. Hvis man læser ti millioner tekster om et givent emne, kan man rent matematisk finde de mest hyppige ord, og hvilke ord, der typisk står sammen. Chat GPT og andre AI har altså ikke nogen reel sproglig forståelse, men kan regne sig frem til, hvilke ord, der rent statistisk kommer efter hinadnen.

Det betyder, at de tekster, som. en AI kan generere ikke vil være unikke. Det vil være baseret på tekster, som modellen er blevet trænet med. Og hvis mange websites anvender samme AI – fx Chat GPT – så vil indholdet begynde at ligne hinanden. Og det er kedeligt.

Man kan selvfølgelig bede AI om at skrive teksten mere munter, mere uformelt osv. Men dybest set er teksterne skrevet på samme grundlag.

Men Chat GPT 4 og andre multi-modale AI kan så meget

Multi-modale AI har helt sikkert potentialet til at endnu engang at vende op og ned på det digitale landskab. Hvor Chat GPT 3 (og 3.5) blot genererer tekst, kan multi-modale AI generere tekst, lyd og video. Det har er imponerende. Og den motoren er også markant stærkere. Det vil sige, at de potentielt kan levere meget bedre resultater end hidtil.

Men så mennesket er bedre i stand til at tænke kreativt og komme på nye ideer, vil AI kun være en arbejdshest. Om end en meget stærk arbejdshest. AI er gode til at lave det tunge kedelige arbejde som fx at lave en opsummering af en tekst eller finde de vigtigste pointer eller fejlsøgning.

Hvor har AI sin plads i det digitale landskab

Noget af det som AI er særligt god til er at sammenfatte lange tekster. Det kan være for den sags skyld også være lange videoer eller lydfiler. Det kan være en stor hjælp at få en AI til at lave et sammendrag af et webinar, eller en PDF fil. Det er egentligt også med at hjælpe brugeren, der besøger websitet.

Det som den ikke er så god til er at finde på nyt indhold. Der må du finde din indre Don Draper frem og skrive engagerende indhold, der matcher brugernes behov. Og så kan du sagtens have Chat GPT med på sidelinjen som inspiration.

Chat GPT truer Google direkte på pengepungen. Hvis færre begynder at bruge Google søgefunktion, vil færre blive eksponeret for reklamer, som er Google primære indtægtskilde.

 

Relaterede indlæg

Topic Clustering med AI vil gøre internettet mere kedeligt
Du behøver ikke være kedelig, fordi du sælger B2B
Sæt bedre KPIer for jeres digitale aktiviteter
Sæt bedre KPIer for jeres digitale aktiviteter
Kom i gang med account based marketing
Kom i gang med account based marketing

 

 
 
close
Inden du læser videre...

Websitet anvender cookies til at sikre den bedste brugeroplevlse og til anonymiseret statistik. Vil du give samtykke til, at der bliver sat cookies til det formål?

Acceptér
Afvis

Læs mere om Privatlivsindstillinger her