Når I skal ansætte digital analytics ressourcer, rækker den traditionelle HR-værktøjskasse ikke for at afgøre kandidatens faglighed.
Mange virksomheder oplever, at de ansætter de forkerte profiler på trods af adskillige personlighedstest, kognitive interviews og grand farther talks i løbet af rekrutteringsforløbet. Det koster på både bundlinjen og brandet, når man er nødt til at gå hver til sit inden prøveperioden er overstået.
Der findes masser af værktøjer til at teste personlighed og match mellem kandidat og virksomhedskultur. Men der findes ret få værktøjer til at teste specialistviden inden for de digitale dicipliner.
Jeg har selv længe manglet et værktøj til at teste kandidaters faglighed inden for digital analytics. Men hvordan kan man det, når nærmest den eneste certificering er en online multiple choice test, hvor man kan Google sig til svarende? Jeg har i stedet valgt en anden gamifiet tilgang. Jeg har lavet en skattejagt. Hvem elsker ikke en god skattejagt? Her skal kandidaten demostrere sin tekniske kunnen og forståelse for at finde næste ledetråd. På den måde kan man identificere kandidater med ekspertviden inden for digial analytics. Det er ikke sikkert, at vedkommende passer ind i, hvad I søger eller virksomhedskulturen. Men det vil være et ekstra lag, som I kan vurdere en kandidat ud fra. Hvis du sidder med rekruttering, og gerne vil bruge skattejagten, så deler jeg gerne løsingerene (hvis du altså ikke selv arbejder med digital analytics).
Prøv kræfter med skattejagten, der tester både din tekniske værtøjskasse og erfaring med Google Anlytics og Google Tag Manager.
Digitaliseringen i Danmark fortsætter ufrotrødent trods urolige tider, inflation osv. Det betyder også, at der er større rift om de digitale talenter. Det betyder, at virksomhederen enten selv må udklække talenterne eller ansætte seniorprofiler til at være med til at udvikle kompetencerne.
Digitalisering har sat udviklingen på turbo, og manglen på kvalificerede digitale talenter kan betyde manglende vækst hos virksomhederne. Både på den korte bane og mellemlange bane, da udviklingen i dag kun går hurtigere. Derfor har virksomhederne brug for eksperviden om de digitale muligheder og hele tiden udvikle sig, så man følger med udviklingen. Hvis man ikke gør det, vil man blive hægtet af og tabe terræn til konkurrenterne.
CMO-rollen er under stadigt større pres for at levere varme leads i en verden under konstant forandring. Samtidig skal CMOen ofte have flere hatte på og have styr på brand og positionering, websites, SEO og andre digitale dicipliner.
De seneste år har der været et større fokus på den gode kundeoplevelse – ofte uden egentlig at definere, hvad det vil sige. Men personalisering og automation er blot nogle af de greb, der vil være nødvendige for fx at kunne sende målrettet markedsføring mod beslutningstagere.
En af de største udfordringer, som CMOen har i dag er derfor at vælge den rette tech stack på både den korte og lange bane.