close

Kommercielle data er noget, man skaber

Data har ingen værdi, indtil man sætter det i en kommerciel kontekst. Og alle data kan gøres kommercielle, hvis man har det rette mind-set.

Kommercielle data er noget, man skaber
calendar_today 8. jul. 2022
 

I mange år har vi kunne læse på sociale medier, at data er det nye olie. Men den analogi er snart ved at være passé. I hvert fald er vi ved at løbe tør for olie, og prisen på rent drikkevand vil på et tidspunkt overstige værdien af olie.

Derfor er en mere passende analogi for værdien af data, at det er det nye drikkevand: rent, tilgængeligt for alle og har et multipurpose. For data er ikke bare data. Det handler ikke bare om at få mere data, så drukner organisationen. Det handler om at måle på de rigtige ting, og anvende data til de rigtige ting i organisationen.

Kommercielle data dækker over mange aspekter, men dybest set er det data, som har en kommerciel værdi. Men det er ikke begrænset til blot salg og lagerdata. Alle data kan gøres kommercielle, hvis man har det rette mind-set. Det handler om at tage det data, som i dag ikke har en egentlig kommerciel værdi, og så se, hvor det kan passe sammen med det øvrige (kommercielle) data.

Får I nok ud af jeres data?

Mange B2B-virksomheder har en indkøbsportal, hvor kunderne kan logge ind og bestille varer eller oprette support-sager. Antallet af besøg på indkøbsportalen har i sig selv ikke den store kommercielle værdi, selvom der nok er en sammenhæng mellem antal besøg på indkøbsportalen og antallet af kald i call centeret.

Hvis vi derimod kan begynde at identificere, hvem der logger ind og berige datasættet med den information, har det pludselig kommerciel værdi. Det vil give os tre nye indsigter, som vil have kommerciel værdig:

Ved at berige data om antal besøg, vi vi nu skabt en kommerciel værdi, fordi vi kan målrette indsatsen med de kundesegmenter, hvis adfærd vi gerne vil ændre. Det kunne være, at account manageren skulle følge op på de kunder, som ikke gennemfører købet, eller onboarde de kunder, som i dag ikke bruger digitale kanaler.

Det kræver det rette mindset

De fleste organisationer her data nok. Det er ikke her, hvor skoen trykker. Men data er ofte afgrænset til en specifik funktion (fx salg eller marketing) uden umiddelbar bro imellem. Et eksempel er, at rigtig mange virksomheder har et nyhedsbrev med flere tusinde modtagere, men sjældent ved man, om det er en kunde eller en ikke-kunde, som modtager nyhedsbrevet. Det gør, at man ikke kan målrette budskaber og dermed ikke bliver særlig relevant.

Det kræver derfor et særligt mindset at tænke ud af boksen. At have øje for, hvilke datakilder kunne kobles sammen, og hvilke datakilder skal beriges yderligere for at have kommerciel værdi. Det arbejde kræver stort fokus, og det er i sidste ende ledelsen, der beslutter, om det er en prioritet.

Hvordan kommer vi i gang?

Det er let at tænke store tanker om kommercialisering af data. Men strategien er blot en power point præsentation, indtil I begynder at eksekvere. Start derfor med at få overblik over data, og begynd at rydde op. Jeres digitale succes er i høj grad afhængig af datakvaliteten. Herfra kan I begynde at berige data, så I snart kan begynde at koble datakilder og dermed få endnu mere indsigt i kundernes adfærd.

 

Relaterede indlæg

Du behøver ikke være kedelig, fordi du sælger B2B
Du behøver ikke være kedelig, fordi du sælger B2B
Du behøver ikke være kedelig, fordi du sælger B2B
Sæt master data management på agendaen
Sæt bedre KPIer for jeres digitale aktiviteter
Sæt bedre KPIer for jeres digitale aktiviteter

 

 
 
close
Inden du læser videre...

Websitet anvender cookies til at sikre den bedste brugeroplevlse og til anonymiseret statistik. Vil du give samtykke til, at der bliver sat cookies til det formål?

Acceptér
Afvis

Læs mere om Privatlivsindstillinger her